مقالات

ورود به سایت

  • ثبت نام

پدران و پسران

FCBAVARIA.IR-

«یک بر هیچ به نفع آلمان. ولی کدام آلمان؟ این آلمان من یا آن یکی آلمان من؟»

  "  گونتر گراس "  

 فوتبال امروزه نه تنها به ورزش اول جهان مبدل شده بلکه به جایگاهی بی بدیل برای حل انواع  تنش ها و مناقشات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. قطعاً سرآمد این مناقشات به دست خدای مارادونا، دوچرخه سواری هلندی ها، پیروزی آلمان شرقی و سلام فاشیستی پائولو دی کنیو بر می گردد. اما واضح است که اینگونه مسائل در فرهنگ فوتبالی آلمان جایی ندارد، هر چند خیلی از فوتبالدوستان آلمانی و فرا آلمانی اینگونه مسائلی که بر شمردم را هنوز از یاد نبرده اند. جایی که رهبری تیم اول آلمان به لوئی فن خال هلندی، خصم قسم خورده آلمان ها سپرده می شود، مارک فن بومل به اولین کاپیتان غیرآلمانی بایرن بدل می شود و در نهایت آرین روبن به تک ستاره تیم در روزهای سرنوشت ساز تبدیل می شود.

  از اواسط ژانویه 2013 با اعلام خبر سرمربی گری پپ گواردیولا دوران جدیدی در حل و فصل مناقشات به وجود آمد! اما این تنها آغاز کار بود، زمانی که یوپ هینکس تیم را با یک سه گانه تاریخی به جانشینش تحویل داد؛ مناقشات به اوج خود رسید. این بار صدای منتقدان آلمانی هم در آمد:

 " پپ دیگر چه می تواند با این تیم انجام دهد که پوپ هینکس نتوانسته انجام دهد؟! "

 "آیا می خواهد نسخه ی جدیدی از بارسا-محتملاً تیکی تاکای کسل کننده- را بازسازی کن!"

 جواب این سوال را اسطوره های بایرن در طول دوران پر التهابِ آغازین روزهای سرمربی گری او و صد البته روزهای پرالتهاب تر آینده اش به خوبی دادند.

 کارل هاینس رومنیگه، نایب رئیس باشگاه ،در مصاحبه ای عنوان کرد" در طول دوران چهل ساله حضورش در فوتبال، هیچ وقت مربی ای با ویژگی های پپ گواردیولا ندیده است"

 یوپپ هینکس معتقد است بایرن و پپ گواردیولا حامل دورانی طلایی برای بایرن و فوتبال آلمان خواهند بود. و اولی هوینس رئیس سابق بایرن و عامل اصلی حضور پپ گواردیولا در مونیخ " از شخصیت بی بدیل، جاه طلبی و کمال گرایی اش" می گوید.   

 اما چرا با وجود این پیروزی های پیاپی و تنها یک نقطه ی تاریک ( شکست برابر رئال مادرید که عوامل بسیاری در آن دخیل بود) هضم چنین موضوع ساده ای از سوی فوتبالدوستان بایرنی این چنین سخت است؟

 قطعاً جواب این سوال به حافظه تاریخی فوتبالدوستان برنمی گردد، محتملاً جز اندکی از اولتراها کسی چیزی از خباثت ژنرال فرانکوی اسپانیایی نمی داند! شاید محتمل ترین گزینه همان موضوع پسران و پدران باشد، چیزی که در فرهنگ غرب از آن به عنوان پدرکشی یاد می کنند و در فرهنگ شرق و مشخصاً فرهنگ ایرانی مرگ سهراب تجلی دگرگونه ای از آن است.جایی که رستم با ریا و البته تدبیر به ماندن در قدرت ادامه می دهد تا مسئله ی حمایت از سنت و ستیز با نوگرایی برای همیشه در ناخواگاه جمعی فرزندان سرزمینش حک شود!

 یوپ هینکس، مظهر یک آلمانی با کفایت و منضبط بود، او در اوج دوران پر مناقشه ای سکان هدایت تیم را در دست گرفت پس یک سه گانه در نایب قهرمانی بدون خلل به کارش ادامه داد و  بعد از حوادث ژانویه و بمب خبری بعد از آن تیمش را با ثبات و قدرت همچون  لندکروزری جنگی به نقطه پایانی یعنی سه گانه تاریخی رساند. اما بعد از آن چه ؟ یک مربی 69 ساله دیگر چه چیز دیگری می تواند به یک تیم قهرمان اضافه کند؟

 اینجاست که نقش پررنگ مدیران بایرن- خصوصاً اولی هوینس- مشخص می شود، آنها به دنبال جانشینی ایده آل برای آینده هستند قهرمانی و پیروزی در کوتاه مدت نمی تواند مد نظر جاه طلبی های آنها باشد و چه کسی بهتر از پپ گواردیولا، کسی که شخصیت بی نظیری دارد، جاه طلب است، تئوریسینی بی نظیر است و حتی در کنار مسائل فوتبالی می تواند به برندی تبلیغاتی برای بایرن نوین بدل شود.

 وقتی پپ گواردیولا فینال سوپرکاپ اروپا را می برد اینگونه به به مدیران تیمش ادای احترام می کند.

 " بارسلونا و بایرن متفاوت اند، هر دو تیم های بزرگی هستند. با ویژگی های خاص شان، قطعاً آنها به من اجازه می دهند به افکارم جامه عمل بپوشانم."

 برخلاف آنچه به نظر می رسید بایرن مونیخ پپ به هیچ وجه نسخه ای مبدل از بارسلونای پپ نیست، اصولاً مربی ها به دو دسته تقسیم می شوند آنها که تئوری تیم را بر اساس عناصر موجود بر می گزینند و آنها که تئوری تیم را براساس ایده های خود برمی گزینند و عناصر مورد نظرشان را جذب می کنند.پپ گواردیولا چیزی بین این دو ایده است. استفاده از سیستم 2-3-3-2  و حتی WM هم بر اساس ایده های اوست و هم بر اساس قابلیت بازیکنان بایرن مونیخ. بدون مانوئل نوئر او هیچ گاه قادر نبود فاصله دفاع تا دروازه خودی را به بیش از چهل متر افزایش دهد یا حضور دیوید آلابا و فلیپ لام که باچرخش و انعطاف های بی نظیرشان قابلیت بی نظیری در تغییر سیستم بازی در هر لحظه از بازی و در نتیجه سردرگمی حریف را دارا هستند. البته اینها تنها اشاراتی به بدهیات است. قطعاً با توجه به وجود مصدومان بسیار و پیچیدگی تئوری های پپ، هنوز برای رونمایی از بایرنِ پپ زمان بسیاری باقی مانده است.

 

 

بازنمود های نگارنده

 1- پدران و پسران ، مشهورترین رمان تورگنیف  نویسنده روسی است. آن چنان که از اسم  آن پیداست، این رمان، نماد ِ انقلاب است. نماد سرپیچی از قوانین قدیمی و کهنه و جدال سنت و مدرنیته.

 2-گونتر گراس نویسنده آلمانی و برنده نوبل ادبیات.

 3- اشاره به به پیروزی تاریخی آلمان شرقی بر آلمان غربی در جام جهانی1974

 4- وقتی آلمان نازی، هلند را فتح کرد، عده‌ای از اشغالگران به طعنه دوچرخه هلندی‌ها را هم دزیدند و سوار بر آن به شادی پرداختند، هلندی ها بعد از پیروزی در نیمه نهایی جام ملت های 88 سوار بر دوچرخه  انتقام سختی از آمانی ها گرفتند.

 5- فالکلند یا همان مالویناس همیشه محل مناقشه بین انگلیس و آرژانتین بوده و وقتی در یکی از روزهای دهه ۸۰ مارگات تاچر، نخست‌وزیر زن وقت انگلیس با کمک ارتش خود فالکند را از آرژانتین پس‌گرفت، اختلافات ۲ طرف عمیق‌تر شد. جام‌جهانی ۱۹۸۶، انگلیس و آرژانتین را در مرحله یک چهارم نهایی مقابل هم قرار داد. مارادونا با دست گل زد و اقدام دیده نشده خودش را دست خدا بر سر انگلیس نامید.

 6- اشاره به سلام فاشیستی پائولو دی کنیو  بعد از گلزنی در دربی رم( که بعدها به دربی پائولو معروف شد) در سال 2005.این عمل نه تنها از سوی فیفا بلکه از طرف احذاب راستگرا و جناح های مختلف محکوم شد و حتی قوانین سختی بعد از آن برای اینچنین اعمالی وضع شد، شاید حرکت فوتبالیست جوان یونانی و غرامت مضاعف آن مؤید شدت عمل قوانین جدید وضع شده باشد!

 7- محتملاً منظوردوستان اولترای وطنی هستند که هنوز در حال و هوای جنگ دوم جهانی به سر می برند! 

 8- ناخودآگاه جمعی از غرایز و اشکال موروثی ادراک یا اندریافت تشکیل می‌شود که هرگز فرد به آنها آگاهی نداشته و در طول زندگی او به دست نیامده‌اند، بلکه وجه مشخص گروه کامل از افراد - خانواده، ملت و یا همهٔ نوع بشر - می‌باشد. از اصطلاحات مخصوص کارل گوستاو یونگ روانکاو آلمانی.

 

 

 

نظرات  

محمد 7
+6 #1 محمد 7 1393-09-09 21:52
فقط یوپ هاینکس و بس
reza kiakhosro
+6 #2 reza kiakhosro 1393-09-09 22:20
:8:
kingkahn
+5 #3 kingkahn 1393-09-09 23:07
عالی بود ممنون
من که به پپ اعتقاد دارم
Führer
+7 #4 Führer 1393-09-10 00:56
درووووود يوپ هاينكس بزرگ و دوست داشتني،،هميشه بايرني رو دوست داشتم كه مربي آلماني داشته باشه،همچين مربي آلماني خاك خورده و با سابقه و با ديسيپلين و بازمانده از تبار ستارگان قديمي براي بايرن گمان نميكنم ديگه پيدا بشه! توي اون دوسالي كه در بايرن بود چه تيم قدري رو ساخت جناب يوپ هاينكس،دروود بر ايشان..
کان مقدس
+9 #5 کان مقدس 1393-09-10 01:00
بسیار زیبا.
فوق العاده زیبا.
دست مریزاد فرید جووون.
از اینکه تیم رو دوسداری نه شخص،خیلی خووشم میاد.

ب امید موفقیت بایرن،بایرن،با هر شخصی
vivabayern
+5 #6 vivabayern 1393-09-10 10:27
man be shakhse pepo ghabool daram vali be in motaghedam ke vojoode pep baraye bayern zarare chon har morabi ke az keshvare khodesh bazikon migire nakhaste be tim zarbe mizane hesab konid ke tim meli be khatere vojode bayerniha movafagh shod alanam ba vojoode espaniaiehaye fixe bayern pep dar haghighat dare be time meli komake bozorgi mikone va dar haghighat 2bare espania ehya mishe.va ba bazi nadadan be javoonaye almani dar ayande be time meli ham zarbe mikhore chon hamishe peykare alman az estedadaye javoone bayern boode kasi nemitoone enkar kone ke ravand ro be roshde time meli ba bayern neshat gereft.va ba hozoore morabiaie mese vangal va hainkesbe estedadhaye alman shokoofa shodan.
Mehran
+6 #7 Mehran 1393-09-10 13:53
به نقل از vivabayern:
man be shakhse pepo ghabool daram vali be in motaghedam ke vojoode pep baraye bayern zarare chon har morabi ke az keshvare khodesh bazikon migire nakhaste be tim zarbe mizane hesab konid ke tim meli be khatere vojode bayerniha movafagh shod alanam ba vojoode espaniaiehaye fixe bayern pep dar haghighat dare be time meli komake bozorgi mikone va dar haghighat 2bare espania ehya mishe.va ba bazi nadadan be javoonaye almani dar ayande be time meli ham zarbe mikhore chon hamishe peykare alman az estedadaye javoone bayern boode kasi nemitoone enkar kone ke ravand ro be roshde time meli ba bayern neshat gereft.va ba hozoore morabiaie mese vangal va hainkesbe estedadhaye alman shokoofa shodan.

دقیقا حرف این دوست خوبمون رو قبول دارم به شدت از حضور اسپانیایی ها در تیم مخالفم اما ظاهرا که مدیران و عوامل فقط به فکر منافع باشگاه هستند و این درست نیست از هر کشوری به نظرم باید 2 تا بازیکن گرفته شود نه بیشتر که الان 5 تا بازیکن از اسپانیا داریم و این اصلا برای تیم ملی آلمان خوب نیست! خدا رو شکر خدا جواب این سیاست بازی جناب پپ رو یجورایی داده است :)
ela bayern
+4 #8 ela bayern 1393-09-10 17:01
خوب حالا نمی گم به پپ خیلی خیلی اعتقاد دارم ولی خوب به نظرم گلایه کردن ازش بسه و باید دید که امسال چه میکنه....با بودن اسپانیایی ها تو تیم هم زیاد موافق نیستم چون به ضرر تیم ملیه
Cuterpillar
+5 #9 Cuterpillar 1393-09-10 18:07
آفرین خیلی جالب بود استفاده کردیم من یکی قضیه دوچرخه های هلندی رو اصلا نمیدونستم خیلی خوبه که اینجا چیزی واسه آموختن هم هست خسته نباشید واسه دوستان سایت.باعث دلگرمی شدید
محمد کریمی
+6 #10 محمد کریمی 1393-09-11 08:35
یوپ بیشتر از سه گانه وقتی بزرگ شد که پیشنهاد رئال رد کرد و تو اوج خداحافظی کرد.
در مورد پپ باید بگم خریدش نشون داد بهترین مربی دنیا بایرن انتخاب کرد نه منچستر نه چلسی و...
این بزرگترین تبلیغ برای بایرن بود و صد البته تیم خوب کار کرد غیر از بازی با رئال.
پپ خیلی ایده آل گراست و جاه طلب،مطمئنم آخر فصل همه ازش حمایت می کنیم.
arash
+3 #11 arash 1393-09-11 13:25
امیدوارم در این دوران فقط بایرن بتونه هوادارنش رو خوشحال کنه . تا مربی بعدی دوباره المانی ها رو در این تیم به اوج برسونه.عالی بود فرید
farc0da3lx
+2 #12 farc0da3lx 1393-09-11 23:41
فکر کنم منظور نویسنده این نبوده که کی بهتره یوپ یا پپ !!!
به تیتر توجه کنید !
پپ پسری از اسپانیاِی ژنرال فرانکو حالا در آلمان
وبایرن نماد آلمان ، آرمان باواریا فرزندان آلمانی با فرزندان دشمنانشان در یک جبهه !
فکر کنم .

آن پداران و این فرزندان جنگ دیروز و صلح امروز
mamad1077
+2 #13 mamad1077 1393-09-12 12:37
واو به این میگن مقاله
دمت گرم فرید
Oмid RobbeƝ
+3 #14 Oмid RobbeƝ 1393-09-13 12:55
واااااااااااااا ااای این عکسو کی زدین من ندیدم؟ :20:

هاینکس کبیر کجایی؟؟؟پدر...م رد واقعی :20: دلم برات یه ذره شده اسطوره! :8:
طرفدار دواتيشه بايرن
0 #15 طرفدار دواتيشه بايرن 1393-09-13 14:59
به نظر من گوارديولا نميتونه افتخارات يوپ هاينكس را تكرار كنه واقعا دلم واسه ي هاينكس تنگ.شده ولي از ته دل ارزو ميكنم گوارديولا بتوته افتخارات يوپ را تكرار كنه به اميدسربلندي و افتخارات بايرن مونيخ
reza.
0 #16 reza. 1393-10-03 16:42
گواردیولا سرمربی خوبیه ولی نه مثل هاینکس
داره تیم رو اسپانیایی میکنه واقعا از این کارش متنفرم
SSESS
0 #17 SSESS 1394-08-12 21:14
گواردیولا کامل ترین مربی جهان است


ارسال دیدگاه تنها برای کاربران مجاز است! 

برای عضویت در سایت کلیک کنید!

نظرسنجی

از عملکرد باشگاه در پنجره زمستانی رضایت دارید؟

بله - 37.9%
خیر - 62.1%

نتیجه دیدار اخیر آلمان

23-03-2024 23:15 - دوستانه 2024
فرانسه 0 : 2 آلمان

نتیجه دیدار قبلی بایرن

16-03-2024 18:00 - هفته بیست و ششم
دارمشتات 2 : 5 بایرن مونیخ

ورود اعضا

جدول بوندسلیگا در فصل 2023/24

تیم
بازی برد باخت امتیاز
1
بایر لورکوزن
بایر لورکوزن 26 22 0 70
2
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ 26 19 4 60
3
اشتوتگارت
اشتوتگارت 26 18 6 56
4
دورتموند
دورتموند 26 14 4 50
5
لایپزیک
لایپزیک 26 15 7 49
6
فرانکفورت
فرانکفورت 26 10 6 40
7
آگزبورگ
آگزبورگ 26 9 9 35

بایرن در فصل 2023-24

کاربران آنلاین

آمار سایت

کاربران
1268
مطالب
10899
  • ما 213 مهمان و 2 عضو آنلاین داریم

بازدید کنندگان

29753987

درباره سایت

کانون رسمی هواداران بایرن مونیخ در تاریخ 20 شهریور 1392 با هدف ایجاد فضایی پر نشاط و صمیمی برای گرد هم آوردن تمامی دوستداران و هواداران باشگاه بایرن مونیخ و فوتبال آلمان تاسیس شد. از این کانون رسمی با نام اختصاری “اف سی باواریا” یاد می‌شود.
با مدیریت و سردبیری سید علی قره‌زاده