خانه

ورود به سایت

  • ثبت نام

در ستایش راث و شوت های "گاوی"اش

FCBAVARIA.IR- به گزارش وبسایت رسمی هواداران بایرن، لحظاتی وجود دارد که برای همیشه به یک فوتبالیست پیوند می خورد، مانند مارادونا و فرار 60 متری او مقابل انگلیس در جام جهانی 1986، گل گرد مولر در فینال جام جهانی 1974 یا حرکت انفرادی لوتار ماتئوس مقابل یوگسلاوی در سال 1990. لحظاتی که نه تنها منحصر به فرد و تعیین کننده بودند، بلکه ماهیت بازیکن را نیز به نمایش گذاشتند: غریزه، سبک بازی و استعداد استثنایی.

ضربه ایستگاهی فرانتس "بول" راث در فینال لیگ قهرمانان اروپای 1976 مقابل سنت اتین نیز یکی از این لحظات است. دقیقه 55، ضربه ایستگاهی برای بایرن، حدود 20 متری دروازه در سمت چپ. بوفالوی بایرن یک دیوار شش نفره روبرویش دارد و شوتش را به گوشه چپ دروازه می فرستد. او بعدها در مورد این ضربه اش گفت: "فقط بگذارید توپ پرواز کند و از کنار دیوار عبور کند. اگر دروازه بان انگشتش هم به توپ بخورد، باز هم آن به تور دروازه خواهد چسبید. من بالاخره "بوفالو" بودم، قدرت کافی داشتم."

یک شوت زیبا، تنها گل بازی و سومین قهرمانی متوالی بایرن در اروپا.

بول راث در مجموع سه گل در فینال های اروپایی به ثمر رسانده که برای یک هافبک آماری باورنکردنی است. او چطور این کار را انجام داد؟ ضربات سخت و دقیق و همچنین قدرت بدنی او افسانه ای بود. زور علامت تجاری راث بود.

از "گاو" تا "بوفالو"

زلاتکو چایکوفسکی، مربی افسانه‌ای کروات بایرن، زمانی که در جولای 1966 راث را به بازیکنان تیم معرفی می کرد، گفت: "این فرانس راث است و مانند یک "گاو" قدرت دارد."و اینگونه نام مستعار جدید راث متولد شد.

چایکوفسکی که دارای بینش و شوخ طبعی خاصی بود در واقع می خواست بگوید: فرانتس جوانی بسیار سریع، قوی ، تکل زن و با دو پا بسیار قوی است. چیک به این جوان 20 ساله اهل آلگو اعتقاد داشت. بول راث می گوید: "او اعتمادی را که یک بازیکن جوان به آن نیاز دارد، به من داد. او به من گفت که می‌توانی تکنیک ها را یاد بگیری، اما برای بازی سریع و قدرتمند باید شرایط فیزیکی لازم را داشته باشی." و جوان آن زمان بایرن بدون شک این ها را داشت.

Screenshot 2024-02-28 at 20-31-55 Unmatched – Bulle Roth's thunderous shot.png

راث در سال 1946 در ممینگن به دنیا آمد و با پنج خواهر و برادر در مزرعه ای در مارکتوبردورف بزرگ شد. او روزانه در مزرعه کار و در یک باشگاه محلی فوتبال بازی می کرد. در سن 18 سالگی به SpVgg Kaufbeuren پیوست و با آنها به دسته سوم رسید. در می 1966، مدیر کل بایرن، روبرت شوان با او تماسی گرفت. افسانه ها می گویند که فرانتس داشت برای گاوها علف حمل می کرد که مادرش او را به پای تلفن صدا زد. او ابتدا فکر کرد که این یک شوخی است. اما چند روز بعد او اولین قرارداد خود را با بایرن امضا کرد: 900 مارک در ماه، به مدت دو سال. هیچ کس در آن زمان فکر نمی کرد که فرانس -پسر مزرعه- 12 سال بعد با 440 بازی و 95 گل و 4 قهرمانی در اروپا بایرن را ترک خواهد کرد.

Screenshot 2024-02-28 at 20-32-02 Unmatched – Bulle Roth's thunderous shot.png

اهمیت بول راث در زمین خیلی زود مشخص شد. پس از بازی در خط حمله در ابتدای حضورش در بایرن، فرانس بعداً عمدتاً در خط هافبک ظاهر شد، جایی که کارش خنثی کردن بازیسازی حریف بود. او به لطف مهارت تکلینگ، سرعت و استحکامش برای این کار زاده شده بود. اما او خصوصیات تهاجمی نیز داشت، ویژگی ای که رقبایش را شدیدا به دردسر انداخت. راث می گوید: "با استراتژی یارگیری نفر به نفر، پلی میکر حریف به من سپرده می شد. و بسیاری از تیم ها در طول بازی به این خاطر به مشکل می خوردند."

یکی از مهم ترین گل های تاریخ باشگاه

بول راث در اولین فصل حضورش در بایرن،فصل 1966/67، 20 بازی در بوندسلیگا انجام داد و هفت گل به ثمر رساند. او در کنار مایر، بکن باوئر و مولر به اولین فینال اروپایی تاریخ باشگاه رسید. گلاسکو رنجرز در فینال جام برندگان جام اروپا تیم برتر بود. 70000 تماشاگر در 31 می 1967 به ورزشگاه نورنبرگ هجوم آورده بودند. بول بر روی خنثی کردن الکس اسمیت، بازیکن رنجرز تمرکز کرد، اما بارها و بارها به خط حمله تیم نیز پیوست. با گذشت 18 دقیقه از وقت اضافه، علیرغم بارش باران و زمین بازی نامناسب، او هنوز هم قدرت کافی برای زدن شوت های مناسب را داشت. پاس بلند راینر اولهاسر به راث رسید، که تقریباً توسط دیو اسمیت در محوطه جریمه واژگون شده بود، اما او بازهم موفق شد با یک ضربه والی توپ را از روی سر گلر به تور بچسباند. این گل اولین جام اروپایی بایرن را تضمین کرد و به یکی از مهم ترین گل های تاریخ باشگاه بدل شد.

Screenshot 2024-02-28 at 20-32-06 Unmatched – Bulle Roth's thunderous shot.png

پس از این بازی، او به یک بازیکن ثابت و بی چون و چرا بدل شد. پل برایتنر می گوید: "هنوز به یاد دارم که ولفگانگ اووراث یا گونتر نتزر روزها وحشت زده بودند، زیرا می دانستند در مسابقه بعدی باید 90 دقیقه مقابل بوفالو قرار بگیرند." راث در تمرین نیز آتشش سرد تمی شد. اولی هوینس می گوید: "من حین تمرین ساق بند می پوشیدم زیرا می دانستم که اگر فرانتس از دست من عصبانی باشد، من را داغون می کند." به قول بول راث: "مهم بود که تمرینمان رقابتی باشد. من نمی توانم پنج روز بیخیال باشم و در روز ششم بجنگم." پل برایتنر نیز به یاد می‌آورد: «سپ مایر در تمرین خیلی وقت‌ها او را فحش می‌داد.

مردی با سخت ترین ضربات

قدرت شوت های بول چقدر بود؟ متأسفانه در آن زمان این چیزها به ندرت آزمایش می شد. آدیداس حامی مالی تیم تنها یک بار این را اندازه گیری کرد: 137 کیلومتر در ساعت در مورد شوت بول راث . برای مقایسه، ضربه ایستگاهی افسانه ای روبرتو کارلوس مقابل فرانسه در سال 1997 به همین اندازه بود. گفته می شود ضربه آرین روبن به سرعت 190 کیلومتر در ساعت هم رسید. اما با این حال، تجهیزات و توپ‌ها و کفش‌های راث با موارد پیشرفته و مدرن امروزی قابل مقایسه نیست.

Screenshot 2024-02-28 at 20-32-11 Unmatched – Bulle Roth's thunderous shot.png

قدرتی بود یا تکنیکی؟ راث می گوید قدرتی. اما تکنیکش هم خیلی خوب بود. او در زمان فرار پیش از شوت بسیار انفجاری بود. در طول مدت حضورش در سالزبورگ(از سال 1978) راث یک بار تور دروازه را سوراخ کرد. افسانه ها می گویند که او یک بار هم با شوتش ساعت استادیوم گرونوالدر را به زمین انداخت، هرچند در واقع او به تخته ای که گل ها را نشان می داد ضربه زد و آن هم به لرزه افتاد.

در مقابل تمام حکایاتی که در مورد قدرت بول راث وجود دارد، یک چیز نادیده گرفته می شود: قدرت ذهنی او. یکی از دلایلی که راث سه گل حساس در فینال های اروپایی به ثمر رساند این بود که در لحظات تعیین کننده اعصاب خود را حفظ می کرد.

بهترین مثال: بازی سخت فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل لیدز یونایتد در سال 1975.بازی برای مدت طولانی بدون گل بود. لیدز موقعیت‌های بهتری داشت، هرچند بایرن هم بی شانس نبود. در دقیقه 72 مونیخی ها صاحب یکی از موقعیت های معدود خود شدند. کانی تورستنسون بامهار توپ بلند مولر،آن را به راث رساند. راث با پای راستش توپ را کنترل کرد، چند قدم برداشت و با پای چپ شوتی زد که به گوشه مخالف دروازه رفت. شوتی آهسته برای راث اما دقیق. او به جای تکیه بر نیروی بی رحمش، خونسردی خود را حفظ کرد و در لحظه مناسب کار درست را انجام داد. داشتن قدرت بسیار زیاد اما کنترل هوشمندانه آن: چیز دیگری که بول راث را بسیار خاص می کرد.

 

سایر مقالات مربوطه

در ستایش قیصر و پاس های بیرون پایش

در ستایش جمال و حرکات مارپیچی اش

در ستایش افنبرگ و تکل های کشویی اش

در ستایش روبن و حرکات روبنی اش

در ستایش لام و تکل های درمانی اش

در ستایش شواینی و چرخش هایش

در مورد فرانس راث بخوانید

ویدئو(گل های اروپایی و برتر فرانز راث در بایرن)

تالار مشاهیر بایرن (14): گاو نر

همه از او می ترسیدند! به بهانه تولد فرانز راث

نظرات  

Amir Mia San mia
+3 #1 Amir Mia San mia 1402-12-10 02:09
بسیار زیبا
ممنون

خط هافبک فوق العاده بایرن متشکل از هوینس،راث و دورنبرگر واقعا عالی بودن
فرانتس راث‌ و دورنبرگر از بهترین پبوت ها در تاریخ بودن و
جفتشون از بهترین هافبک های دفاعی در تاریخ هستن که البته راث بیشتر بعنوان یک باکس تو باکس و دورنبرگر هم بعنوان یک هافبک پخش کننده در کنار بازی تخریبی که داشتن ایفای نقش میکردن

برای من عجیبه که راث و دورنبرگر در کنار کاپلمن و زوبل با کیفیت بالایی که داشتن هیچکدوم‌در تیم ملی استفاده نشدن

لطفا از دورنبرگر هک مطلب و گل هاش رو بزارید بازیکن بشدت خوبی بوده کم از راث نداشته ولس متاسفانه به اون اندازه که باید بهش پرداخته نشده
کان مقدس
+2 #2 کان مقدس 1402-12-10 15:15
به نقل از Amir Mia San mia:
بسیار زیبا
ممنون

خط هافبک فوق العاده بایرن متشکل از هوینس،راث و دورنبرگر واقعا عالی بودن
فرانتس راث‌ و دورنبرگر از بهترین پبوت ها در تاریخ بودن و
جفتشون از بهترین هافبک های دفاعی در تاریخ هستن که البته راث بیشتر بعنوان یک باکس تو باکس و دورنبرگر هم بعنوان یک هافبک پخش کننده در کنار بازی تخریبی که داشتن ایفای نقش میکردن

برای من عجیبه که راث و دورنبرگر در کنار کاپلمن و زوبل با کیفیت بالایی که داشتن هیچکدوم‌در تیم ملی استفاده نشدن

لطفا از دورنبرگر هک مطلب و گل هاش رو بزارید بازیکن بشدت خوبی بوده کم از راث نداشته ولس متاسفانه به اون اندازه که باید بهش پرداخته نشده

fcbavaria.ir/.../...
این هست. گلهاشم روز تولدش ببینیم چیزی پیدا میشه
Amir Mia San mia
0 #3 Amir Mia San mia 1402-12-10 16:52
به نقل از کان مقدس:
fcbavaria.ir/.../...
این هست. گلهاشم روز تولدش ببینیم چیزی پیدا میشه

تشکر
عالی بود
کان مقدس
+1 #4 کان مقدس 1402-12-10 19:34
به نقل از Amir Mia San mia:
تشکر
عالی بود

:8:


ارسال دیدگاه تنها برای کاربران مجاز است! 

برای عضویت در سایت کلیک کنید!

نظرسنجی

کدام مربی را مناسب بایرن می دانید؟

نتیجه دیدار اخیر آلمان

26-03-2024 23:15 - دوستانه 2024
آلمان 2 : 1 هلند

نتیجه دیدار قبلی بایرن

20-04-2024 20:00 - هفته سی ام
یونیون برلین 1 : 5 بایرن مونیخ

ورود اعضا

جدول بوندسلیگا در فصل 2023/24

تیم
بازی برد باخت امتیاز
1
بایر لورکوزن
بایر لورکوزن 30 25 0 80
2
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ 30 21 6 66
3
اشتوتگارت
اشتوتگارت 30 20 7 63
4
لایپزیک
لایپزیک 30 18 7 59
5
دورتموند
دورتموند 30 16 5 57
6
فرانکفورت
فرانکفورت 30 11 7 45
7
فرایبورگ
فرایبورگ 30 11 12 40

بایرن در فصل 2023-24

کاربران آنلاین

آمار سایت

کاربران
1276
مطالب
11019
  • ما 368 مهمان و 2 عضو آنلاین داریم

بازدید کنندگان

30352550

Unmatched series

Screenshot 2024-02-28 at 20-31-39 Unmatched – Bulle Roth's thunderous shot.png

در ستایش راث و شوت های گاوی اش

 

ادامه مطلب...

مستند تاریخی

210922_FCB_Amazon_16x9.jpg

مشاهده قسمت های مستند تاریخی بایرن

 

ادامه مطلب...

مربیان برتر بایرن در تاریخ

نگاهی به پنج مربی برتر بایرن

 

... ادامه مطلب

صعود به بوندس لیگا

pro.jpg

بایرن چگونه به بوندس لیگا صعود کرد؟

 

ادامه مطلب...

درباره سایت

کانون رسمی هواداران بایرن مونیخ در تاریخ 20 شهریور 1392 با هدف ایجاد فضایی پر نشاط و صمیمی برای گرد هم آوردن تمامی دوستداران و هواداران باشگاه بایرن مونیخ و فوتبال آلمان تاسیس شد. از این کانون رسمی با نام اختصاری “اف سی باواریا” یاد می‌شود.
با مدیریت و سردبیری سید علی قره‌زاده