مقالات شما

ورود به سایت

  • ثبت نام

تحلیل:آیا واقعا لوا شایسته کسب توپ طلا2021بود؟

07_Lewandowski_Golden-Shoe_2100921_DON.jpg

FCBAVARIA.IR- به گزارش وبسایت رسمی هواداران بایرن، برنده توپ طلای فرانس فوتبال اعلام شد و لیونل مسی موفق شد مجددا این عنوان را تصاحب کند. او از بهترین بازیکنان تاریخ است اما به باور بسیاری در سال گذشته این لواندوفسکی بود که با درخشش خیره کننده اش، شایستگی بیشتری برای کسب این عنوان داشت. طرفداران هر دو سعی بر این دارند که با ارائه استدلال هایی از برتری بازیکن مدنظرشان دفاع کنند.
در این مطلب برخی از مواردی را بررسی می کنیم که به نظر می رسد در حق لواندوفسکی اجحاف می شود.
*** نکته مهم:‌ در این مطلب به هیچ عنوان توپ طلای سال «2020» در نظر گرفته نشده است. صرفا راجع به 2021 صحبت می کنیم، حتی اگر لواندوفسکی در 2019، 2020 و ... هم توپ طلا را برده بود تفاوتی در مواردی که اشاره می شود نخواهد داشت.
1- مقایسه غیرمنصفانه شاخصه های فنی برای دو بازیکن غیر هم پست
مطابق با آماری که برای لواندوفسکی که علاوه بر منابعی مانند سایت گل، از روی transfermarket ثبت شده و برای مسی هم علاوه بر ترانسفرمارکت به یکی از سایت های محبوب طرفداران مسی یعنی messivsronaldo مراجع شده، مسی در بازه رای گیری توپ طلای گذشته 48 گل و 16 پاس گل و لوا 64 گل و 10 پاس گل را به ثبت رسانده است،‌ آن هم با تعداد بازی کمتر.
در مواجهه با برتری لواندوفسکی در شاخص مجموع گل و پاس گل، طرفداران مسی رو به ارائه آمار هایی از شاخصه های عملکردی دیگری می آوردند که این عقب افتادگی در عملکرد فردی مسی را از جنبه های دیگری جبران کنند مانند این جمله سراسر غلط و بدون پشتوانه "مسی تو همه چیز به غیر از گلزنی بالاتر از لوا بوده".
(تاکید می شود، عملکرد فردی؛ واضح است که عملکرد فردی تنها معیار برترین بازیکن بودن نیست).
اما نکته غیر منصفانه این است که اکثر این مولفه هایی که ذکر می شوند، بسیار وابسته به پست بازیکن، نقش بازیکن در تاکتیک تیمی و ویژگی های جسمانی بازیکن است. در نتیجه گاهی آمارهایی مثل تعداد خلق موقعیت و تعداد دریبل در برتری مسی ذکر می شود که واضح است بازیکنی در پست مهاجم سایه و هافبک هجومی با جثه و چابکی مسی، قطعا در این موارد آمار بهتری از یک مهاجم نوک کلاسیک درشت جثه فیزیکی مثل لواندوفسکی ثبت می کند.
نه تنها مسی بلکه به تعداد فراوانی بازیکن دیگر می توان نام برد که در مواردی مثل تعداد دریبل،‌ تعداد پاس و دقت پاس، میزان خلق موقعیت، پاس کلیدی و ... در سال 2021 عملکرد بهتری از لواندوفسکی داشتند.
اما چرا به شاخصه هایی اشاره نکنیم که معمولا مهاجم نوکی با ویژگی های لواندوفسکی در آن ها دست بالا را دارد؟
مواردی مثل تعداد دریافت اول توپ در محوطه جریمه، تعداد شوت به سمت دروازه، تعداد ضربه سر، تعداد فریب مدافعین جهت فضاسازی برای سایر مهاجمین، تعداد گرفتن پنالتی و... که قطعا کارشناسان حوزه فنی در این زمینه بهتر می توانند اظهار نظر کنند.
اکثر این موارد نیاز به اندازه گیری های بسیار دقیق،‌ با ابزار مناسب و صد البته منصفانه دارد.
به راحتی نمی توان گفت یک شاخص بر آن یکی ارجحیت دارد. مثلا شوت به دروازه از دریبل مهم تر است یا مثلا بازیکنی که بهتر سانتر می کند از بازیکنی که بهتر پاس می دهد با ارزش تر است!
درکل در مقایسه دو بازیکن پست 9 و 10، مجموع گل و پاس گل شاخص مناسبی برای مقایسه عملکرد فردی است.
در تصویر زیر شاخصه هایی را که یک شماره 9 کامل مثل لواندوفسکی در آن سرآمد است را مشاهده می کنید:

image.php.jpg

2- موردی نسبتا گمراه کننده «مهلت رای گیری توپ طلا»
همونطور که اطلاع دارید، مهلت رای گیری فرانس فوتبال از ژورنالیست ها برای اعلام برنده نهایی توپ طلا در 24 اکتبر به پایان رسید. بعد از این تاریخ شاهد این بودیم که لواندوفسکی به درخشش خودش در هفته های اخیر ادامه داد و آماری رویایی در 2021 ثبت کرده است.
نکته ای که طرفداران مسی به درستی متذکر می شوند این است که این گلزنی ها چون بعد از پایان رای گیری است در توپ طلای امسال لحاظ نخواهد شد. اما همزمان هنگامی که آمار این بازیکنان را با یکدیگر مقایسه می کنند از ابتدای 2021 در نظر می گیرند. در حالی که توپ طلا حاصل عملکرد یکساله است! با توجه به زمان بندی فرانس فوتبال، آمار بازیکنان باید از 24 اکتبر 2020 تا 24 اکتبر 2021 در نظر گرفته شود.
در مورد بخش 2021 که به اندازه کافی این چند وقته آمار و ارقام داده می شود. اما برای آمار 24 اکتبر 2020 تا انتهای 2020 نگاهی به سایت transfermarket می ندازیم:
لیونل مسی در این بازه زمانی در تمام رقابت ها 8 گل زده و 2 پاس گل داده.
اما لواندوفسکی 10 گل زده و 2 پاس گل داده.
در نتیجه در این بخش از سال هم لوا عملکرد فردی بهتری داشته و درضمن این اختلاف 2 عددی هم باید لحاظ بشود( که در آمار بالا لحاظ شده) که اختلاف مجموع گل و پاس گل را دقیق تر و معنادارتر کند.
3- بررسي جمله بسیار غلط انداز "لواندوفسكي صرفا يك گلزن ساده بود اما مسی همزمان هم گلزن بود هم بازيساز؛ پس مسي بهتر بود". ( ارجاع به لیست IFFHS یا همان فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال)
وقتی در مقایسه فردی لوا و مسی از شاخص مجموع گل و پاس گل استفاده می کنیم دائما شنیده می شود که:« شما دارید جنبه بازیسازی مسی( که اتفاقا گل و پاس گل نیست) را نادیده می گیرید.»
استناد این مطلب هم عموما به لیست مجموعه IFFHS است که مسی امسال عنوان دومین بازیساز برتر سال را کسب کرد.( که البته شایان توجه است همین منبع که خودش آگاه به این مسئله است و حتما آن را در نظر گرفته در سال 2021، لواندوفسکی را به عنوان برترین بازیکن سال انتخاب کرده است)
اما در ارتباط با بازیسازی؛ اگر گل و پاس گل را بگذاریم کنار، هر بازیکنی در پست خودش به نحوی می تواند بازیسازی کند چرا که بازیسازی به معنای بردن تیم به یک گام جلو به سمت گل زدن است، از شروع مجدد های دروازبان تا پاس های کوتاه و بلند مدافعین تا... .
برای مهاجم نوک هم پارامتر هایی برای بازیسازی می تواند تعریف شود( گل و پاس گل را گذاشتیم کنار) مثل زدن به عمق دفاع و کشاندن مدافعین به سمت خود و ایجاد فرصت برای هم تیمی، دریافت اول ارسالها در محوطه جریمه و ایجاد موقعیت، گرفتن پنالتی و...( طبیعتاً نسبت به یک پست ۱۰ امکان بازیسازی کمتری پیش می آید چون کلا توپ کمتری به شماره 9 می رسد و فاصله با دروازه کم است و وقت زیادی برای بازیسازی نیست).
پس بازیسازی برای پست ۹ به این منظور نیست که بیاید پشت محوطه جریمه توپ بگیرد و پخش کند پاس کلیدی دهد و مثلا ارسال کند داخل محوطه و از این موارد.
در سالی که گذشت لوا در تمامی معیارهای بالا عالی بود و بازیسازی را به نحو احسن انجام داد با توجه به پستش و امکانی که داشت.

اما چرا توی لیست بازیسازان IFFHS نبود؟ جواب خیلی واضح است، IFFHS در انتخاب بهترین بازیساز از داده های فنی و تحلیل با در نظر گرفتن پست بازیکن استفاده نمی کند بلکه چند شرط کلیدی دارد مثل پاس گل بالا یا هافبک برجسته قهرمان جام ها در نتیجه مشابه توپ طلا، شما تقریبا لیست اولیه را می توانید حدس بزنید( مثلا امسال شاهد حضور جورجینیو در لیست 5 نفره بودیم).
این جایزه _که هرگز هم در توپ طلا موثر نبوده_ اتفاقا بسیار متاثر از اتفاقات سال برگزاری اش است. نه داده ها و عملکرد فنی و به هیچ عنوان پست بازیکن در نظر گرفته نمی شود؛ در سال قهرمانی آلمان در 2014 کروس برنده می شود، در 2018 مودریچ، وسلی اسنایدر تنها در 2010 حضور دارد و سوم است، در اوج دوران مسی و بردن توپ های طلای متوالی اش اتفاقا ژاوی به صورت متوالی برنده می شود و... .
معلوم است که در این لیست اسم لوا نمی آید، نویر بهترین دروازه بان بازیساز هم نمی آید، بونوچی و بواتنگ در اوج‌ دوران بازیسازیشان نمی آیند.
مثلا اسم رونالدو می آید اما رونالدو 2008 که نقش موقعیت سازی در منچستر داشت.
شما به سادگی می توانید لیست های 15 سال گذشته را چک کنید که 95درصد برگزیده های هر سال، از شروط بالا تبعیت می کنند. همانطور که گفته شد، مختص پست و ویژگی خاصی است که اتفاقا برای مسی مناسب است و اکثرا برنده می شود. هیچ شماره ۹، دروازه بان و مدافعی در این لیست حضور ندارد. در نتیجه مهم ترین نقطه ضعف این عنوان عدم در نظر گرفتن پست و جایگاه بازیکن و نقش او در عملکرد تیمی است.
پس این شاخص را نمی تونید به عنوان یک ملاک در مقایسه لوا و مسی قرار بدهید چون لوا هرگز نمی تواند بهترین آن شود و این ربطی به ضعف بازیسازی اش ندارد!
قدرت هردو ویژگی عالی گلزنی و گلسازی مسی، با درنظر گرفتن پاس گل های پر شمارش در شاخص G+A از قلم نمیفتد، سایر موارد و ویژگی فنی را باید با توجه پست و نقش بازیکن مقایسه کرد.

2.jpg

3- پرونده کوپا آمریکا 2021
الف) تاثیر بُعد دراماتیک قهرمانی کوپا در افزایش شانس مسی
ب)‌ بسیار پر رنگ کردن قهرمانی در کوپا در رسانه ها نسبت به دوره های گذشته
بحث های زیادی درباره ماهیت کوپا آمریکا، برگزاری متعدد آن در چندسال اخیر،‌ تعداد تیم های کم و فرمت غیر معمول این تورنمت که تیم های آسیایی هم به عنوان مهمان اخیرا شرکت می کنند و حذف عجیب وقت اضافه و... می شود. اما با این وجود قهرمانی امسال آرژانتین که مهم ترین فاکتور موفقیت مسی محسوب می شود، بسیار ویژه و حماسی شد.
اما علت چه بود؟ ناکامی آرژانتین در دوره های اخیر!
بله آرژانتین پرافتخار ترین تیم کوپا به طرز عجیبی با یکی از نسل های طلایی خود در چندین دوره اخیر ناکام بوده. منظور نسل طلایی اخیر آرژانتین از 2004 به بعد که قهرمان المپیک هم شد، می باشد.
مسی حق دارد بسیار مسرور باشد و به این جام افتخار کند چرا که جبران بخشی از ناکامی های این تیم که بارها در آستانه فتح کوپا هم بود، می تواند باشد اما این اصلا به معنا نیست که آرژانتین در میان شگفتی این جام را برده باشد و دستاورد عجیبی باشد.
در حالت عادی فتح کوپا توسط آرژانتین نباید اتفاق بسیار ویژه ای باشد. آرژانتین با 15 قهرمانی و 14 نایب قهرمانی پر افتخار ترین تیم و یکی از همواره ۲ مدعی این تورنومنت است. در حالی که مثلا پر افتخار ترین تیم یورو آلمان با تنها 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی است!
مسی در این تورنمت عناوین فردی را هم بدست آورد اما مثلا در بحث آقای گلی، مسی با صرفا 4 گل و به طور مشترک آقای گل کوپا شد.
از این 4 گل 2 گل در بازی آخر گروهی با بولیوی قعر جدولی بود که آرژانتین نیازی به برد یا حتی مساوی نداشت.
یک گل نیز در دقیقه 93 در مصاف با اکوادور زده شد که نتیجه ۳-۰ شد. اما این مسئله بسیار پررنگ جلوه داده شد و معادل با بقیه آقای گلی ها در نظر گرفته شد!
به همین بهانه سرنوشت بهترین بازیکنان کوپا آمریکای دوره های گذشته در توپ طلا را بررسی می کنیم:
-2004 – آدریانو _ قهرمان، آقای گل و بهترین بازیکن– 6 ام توپ طلا
.
-2007 – روبینیو _ قهرمان، آقای گل و بهترین بازیکن– 9 ام توپ طلا
.
-2011 – سوارز _ قهرمان و بهترین بازیکن– 6 ام توپ طلا
.
-2015 – مسی _ نایب قهرمان و بهترین بازیکن – برنده توپ طلا
.
-2016 – سانچز _ قهرمان و بهترین بازیکن – در لیست 30 نفره حضور نداشت!
.
-2019 – دنی آلوز _ قهرمان و بهترین بازیکن – در لیست 30 نفره حضور نداشت
.
-2021 – مسی _ قهرمان و آقای گل و بهترین بازیکن – برنده توپ طلا
.
همانطور که مشاهده می کنید، به غیر از مسی سایر برندگان حتی به ۳ نفر برتر هم نرسیدند و این جام در قرن 21 هرگز تعیین کننده نبوده است، حتی در دوره های اخیر آنقدر از اهمیت این جام کاسته شده بود که به لیست ۳۰ نفره هم راه پیدا نمی کردند.
همچنین تصویری در فضای نت دست به دست می شود که آمار الکسیس سانچز 2016 و مسی 2021 را بایکدیگر مقایسه می کند.( تصویر زیر)
صحت تصویر زیر مورد تایید نیست اما اگر خیلی حدودی هم صحیح باشد سانچز اگر نصف این آمار را _ البته در تیمی مثل آرسنال و لیگ برتر انگلیس_ به ثبت رسانده بود، باید حداقل در لیست نهایی حضور می داشت ولی نداشت!! اما مسی برنده توپ طلا شد.

3.jpg

پر واضح است که شرایط 2016 با 2021 و کلا هیچ سالی با سال دیگر قابل مقایسه نیست و باید رقبای هر سال و عملکردشان را مد نظر داشت.
اما اینکه سانچز تحت هر شرایطی که این آمار ثبت شده، حتی در لیست 30 نفره هم نبود و سرنوشت سایر افراد لیست نشان از این دارد که تا قبل از 2021، کوپا امریکا و اتفاقات درون آن نقش چندانی در تعیین برنده توپ طلا نداشته است.
زمانی که بازیکن سوپر استاری مانند مسی( و رونالدو در شرایط مشابه)‌ این عنوان را کسب کند در رسانه ها بسیار این اتفاق را پر رنگ جلوه می کنند که خلاف انصاف و عدالت در رقابت است.
4- اجحافی که همیشه به بازیکنان با ملیت های کمتر ابرقدرت فوتبال می شود
این مسئله محدود به این دوره نیست و چالشی است که همواره در اهدای جوایز سالیانه وجود داشته. شانس بازیکنی که در تورنمت ملی قهرمان می شود بسیار بالا می رود و این درحالی است که تیم های محدودی معمولا در رقابت های نظیر جام جهانی، یورو و کوپا قهرمان می شوند.
مسی امسال قهرمان کوپا آمریکا شد درحالی که لواندوفسکی با لهستان مشابه سال های گذشته به افتخار خاصی نرسید اما فراموش نکنیم آرژانتین پر ستاره یکی از همواره دو مدعی اصلی فتح کوپا است. در حالی که برای لهستان صعود از گروه در یورو هم کار مشکلی به نظر می رسد. البته نباید منکر درخشش مسی در کوپای امسال شد که در قهرمانی نقش داشت اما باید از لواندوفسکی انتظار قهرمانی می داشتیم؟
لوا در دور گروهی یورو تک گل تساوی بخش جلوی اسپانیا را زد و دو گلش روبروی سوئد نتوانست مانع حذفشان بشود، در مقدماتی جام جهانی نیز لهستان را به پلی آف جام جهانی رساند. آیا می توانیم بگوییم عملکرد ملی لواندوفسکی ضعیف یا حتی متوسط بوده؟
زدن سه گل در یورو با تیمی مثل لهستان کار ساده ای نیست اما به هر حال این کلیشه ای است که از گذشته وجود داشته و موارد زیادی می شود نام برد که بخاطر ملیت، کمتر به حقشان در جوایز فردی و تیمی رسیده اند. شاید مثال بارزش زلاتان ایبراهیموویچ باشد که اگر مثلا یه تورنمت ملی شاخص را برده بود یا در فینال حضور می داشت، او هم احتمالا حداقل یک توپ طلا داشت.

4.jpg

5- مقایسه دو بازیکن در شاخص درخشش در بازی های بزرگ در بازه رای گیری توپ طلا
برای این منظور سایت transfermarket بررسی شده:
مصداق این مورد برای مسی را می توانیم بازی در مقابل ۳ تیم برتر لالیگای فصل قبل( اتلتیکو مادرید، رئال مادرید، سویا/// 5 بازی؛ 1 گل و 1 پاس گل)
3 تیم برتر فعلی لوشامپیونه ( رن، نیس، لانس/// 1 بازی؛ 0 گل 0 پاس گل)
نیمه نهایی و فینال کوپا دل ری ( 3 بازی؛ 2 گل)
نیمه نهایی و فینال کوپا آمریکا ( 2 بازی؛ 1 پاس گل)
مراحل حذفی چمپیونز لیگ ( 2 بازی؛ 2 گل)
بازی در مقابل تیم های صاحب نام ( یوونتوس، منچسترسیتی، مارسی/// 4 بازی؛ 2 گل و 1 پاس گل) در نظر بگیریم.
در مجموع: 17 بازی_ 7 گل_ 3 پاس گل
مصداق این مورد برای لواندوفسکی را می توانیم بازی در مقابل 3 تیم برتر بوندسلیگا 21-2020( لایپزیگ، دورتموند، وولفسبورگ/// 4 بازی؛ 6 گل و 1 پاس گل)
3 تیم برتر فعلی بوندسلیگا 22-2021( فرایبورگ، دورتموند، لورکوزن/// 1 بازی؛ 2 گل و 0 پاس گل)
سوپرکاپ آلمان( 1 بازی؛ 2 گل)
فینال جام باشگاه های جهان( 1 بازی؛ 1 پاس گل)
مراحل حذفی چمپیونز لیگ( 2 بازی؛ 2 گل)
بازی در مقابل تیم های صاحب نام(اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، بارسلونا//// 4 بازی؛ 3 گل و 1 پاس گل) در نظر بگیریم.
در مجموع: 13 بازی_ 15 گل_ 3 پاس گل
البته که شاید این آمار گویای همه چیز نباشد اما اختلاف آنقدر هست که بگوییم لواندوفسکی در بازی های بزرگ، به وضوح درخشان تر بوده!
*** گاهی سعی می شود برای کم اهمیت نشان دادن عملکرد لواندوفسکی، تیم های بوندسلیگایی را سطح پایین نشان دهند.( که البته علت این جلوه، قدرت بایرن مونیخ است که از عوامل اصلی آن بدون شک لواندوفسکی است، چنان که در معدود بازی های بدون لوا، فصل گذشته بایرن موفق به صعود به دور بعد چمپیونزلیگ نشد) برای رفع این ابهام باید اشاره شود به سال گذشته.
1- هر 4 نماینده بوندسلیگا به دور بعد چمپیونزلیگ صعود کردند
2- دورتموند در مصاف رو در رو، در دور حذفی UCL سویا را شکست داد
3- آلمان دو نماینده در 1/4 لیگ قهرمانان داشت، بیشتر از اسپانیا با یک نماینده
4- ...

البته موارد برای این نیست که بحث نخ نمای لالیگا بهتر است یا پرمیرلیگ یا بوندسلیگا فلان است و... را شروع کنیم. هدف، تنها احترام به دستاوردهای لواندوفسکی و صد البته مسی است.

5.jpg

6– و اما آمار های بی اعتبار...
در این میان طرفداران برای نشان دادن برتری بازیکن مد نظرشان رو به ارائه آمار هایی می آورند که پر از اشتباه است و طبیعتا منبع معتبری نیز ندارند.
از این لیست ها و تصاویر در فضای مجازی و نت فراوان است. یکی از آنها را در تصویر زیر می بینید:‌

7.png


البته با همان نگاه اول هم می توان از روی گرافیک و ظاهر، حدس زد این لیست و موارد مشابه غیر معتبر هستند و هیچ منبعی هم که ذکر نشده. با این وجود می توانید اعداد جدول بالا را با آمار وبسایت معتبر گل و جاهای دیگر مقایسه کنید و به بی اعتباری این لیست پی ببرید.
لیستی که صراحتا از ابتدای 2021 در نظر گرفته شده و انتهای 2020 را فراموش کرده. با وجود اینکه حتی اکثر معیارهایش را مناسب با پست 10 طراحی کرده، در همان ها نیز اعداد پر از اشتباه است.
حتی تکل را به عنوان یک معیار آورده و مسی بیشتر بوده و سایر اعداد نیز بسیار غیر معقول هستند.
فرض محال اگر سازنده قصد داشت از اعداد حقیقی استفاده کند، چگونه می توان به تعداد شوت اشاره نکرد و به تعداد شوت در چهارچوب اشاره کرد؟ چگونه می توان به تعداد شانس کسب شده اشاره نکرد اما به تعداد شانس های از دست رفته اشاره کرد؟
موارد ذکر شده در بخش زرد نیز دارای اشتباه و بسیار سطح پایین هستند که حتی نیاز به بحث بیشتری نیست!
در هنگام بحث و گفتگو ها سعی کنیم به موارد معتبر تری استناد کنیم و غنای بحث های خودمان را بالا ببریم.
7- نارسایی معیار سایت های نمره دهی نظیر whoscored و سوفااسکور و سایرین در تعیین بازیکن برتر
یکی دیگر از مواردی که معولا در برتری مسی ذکر می شود، نمره و انتخاب به عنوان بهترین بازیکن زمین از نگاه این سایت ها و موارد مشابه است. این بحث البته نیاز به یک پرونده کامل و جدا دارد که نحوه نمره دهی این ابزار ها بررسی شود اما اینجا به اختصار بحث می کنیم:
این سایت ها در واقع الگوریتم های کدنویسی شده کامپیوتری هستند که بر طبق معیار هایی که از قبل برای آنها طراحی شده انتهای هر بازی به بازیکنان نمره می دهند. اما با تجربه ای که در سالیان اخیر از نمرات داده شده آنها بدست آمده، بازیکنانی که دارای عملکرد خوب در بعضی مولفه های خاص نظیر پاس گل، دریبل، درصد پاس صحیح و البته گل و چند مورد دیگر باشند، نمره بهتری نسبت به سایر بازیکنان کسب می کنند( به خصوص در سایت هواسکورد).
بدون توجه به سایر فاکتور های عملکردی، مانند پست بازیکنان در زمین و از همه مهم تر نسبت اشتباهات عملکردی( شوت از دست رفته، دریبل ناموفق، موقعیت ازدست رفته و...) به توپ های بدست آمده. البته محاسبه برخی از آنها کار راحتی نیست.
در نتیجه خروجی های این سیستم ها( که به نظر چندین سال دیگر زمان نیاز دارند تا به تکامل برسند)، ممکن است گاهی متعجبتان کند!
به برخی از این موارد اشاره می شود.

ابتدا سوفااسکور:
_ فکر کنم بخش از عمده ای از مخاطبین اینجا با من هم نظر باشند که لواندوفسکی بهترین بازیکن 2020 بوده اما از نظر سوفااسکور، مسی با نمره میانگین 8.15 بهترین بوده است و لوا نمره 7.78 را کسب کرده است.
اختلاف قابل توجهی است!!
_ مسی هم اکنون(‌ در زمان نگارش این مطلب) با نمره میانگین 7.36، نفر ۹ لوشامپیونه فرانسه است( صرفا عملکرد در لیگ) آن هم با عملکرد بسیار ضعیفی که امسال داشته است!
یا درباره هواسکورد که نمره دهی بسیار پرحاشیه ای دارد، کار راحت تری داریم زیرا این مرجع به شدت به بازیکنانی مانند مسی و سایرین که ویژگی های فنی آنها مشابه مسی است( دریبل زنی بالا، پاس گل، موقعیت سازی و...) نمره بالاتر از حد انتظاری می دهد.
مثلا در کمال تعجب بهترین بازیکن لیگ قهرمانان 2020/21 از نظر هواسکورد مسی است.
در دوره ای که بارسلونا در همان دور اول حذفی کنار رفت، هالند با 10 گل آقای گل شد و 2 پاس گل هم داد با نمره 7.97، پایین تر از مسی با نمره 8.51 قرار گرفت.
یا دو تصویر زیر از مقایسه بازی بین بارسلونا و لوانته در لالیگا دو فصل گذشته و بازی تاریخی دورتمند و رئال مادرید در سال ۲۰۱۳ که لواندوفسکی با ۴ گل رئال را حذف کرد،‌ کاملا گویاست که از چه حرف می زنیم!

image.php.png

11.png

در مجموع البته که این نمره دهی ها بسیار کارآمد و دارای اطلاعات شایان توجه هستند و شاید با پیشرفت و ارتقای این سایت های نمره دهی، روزی بتوان آنها را به عنوان مرجع تشخیص بهترین ها نامید اما حداقل اکنون با آن نقطه فاصله داریم!

8- موازنه غیرمنصفانه عملکرد فردی و تیمی در مقایسات
یک جمله ای که در انتهای بحث ها به عنوان جمع بندی گفته می شود این است که:« خب لوا به لحاظ فردی بهتر بوده، مسی به لحاظ تیمی؛ هرکی ببره شایسته است!»
اما این جمله دقیق نیست، ابتدا بُعد فردی را بررسی می کنیم:
به استناد آماری که در بخش شماره 2 صحبت کردیم، لواندوفسکی باتعداد بازی کمتر 10 گل و پاس گل بیشتر از مسی به ثمر رسانده که عدد قابل توجهی است. تاثیر گذاری در بازی های بزرگ را نیز در بخش جدایی برسی کردیم.
جمیع این ها نشان می دهد لواندوفسکی( مجددا تاکید می کنم در عملکرد فردی) نه تنها «بهتر» بوده بلکه «با اختلاف مناسبی بهتر» بوده!
مثلا ریاض محرز وینگر سیتی که در لیست ۳۰ نفره توپ طلا هم هست، در کل فصل 21-20 مجموعا 23 گل و پاس گل به ثمر رسانده است.
همچنین اختلاف مسی با نفرات بعدی از این لحاظ زیاد نیست. مثلا امباپه از 24 اکتبر پارسال تا 24 اکتبر امسال، نزدیک به ۷۰ گل و پاس گل به ثمر رسانده که از مسی هم بیشتر است(‌ البته با تعداد بازی بیشتر).
اما در مقابل در افتخارات تیمی، کوپا آمریکا و بوندسلیگا را داریم که بردنشان از هر دو برنده تقریبا انتظار می رفت( اگر نمی بردند از آنها به عنوان ناکام یاد می شد). مسی کوپا دل ری را هم برده و لواندوفسکی هم سوپرجام آلمان و جام باشگاه های جهان را برده.
حتی به سختی می شود گفت کدام بهتر بودند چه برسد به اینکه بگوییم یکی «با اختلاف مناسبی بهتر» بوده!
در نتیجه برتری صرف، فقط ملاک نیست بلکه اختلاف هم مهم است.

6.jpg

9- حتی اگر ما هم به جمع بندی برسیم که لوا مستحق تر بوده است، رای دهنده گان به مسی رای دادند. پس تکلیف چیست؟

بله در واقع مهم ترین مسئله این است که اگر هم امروز اهالی فوتبال به این جمع بندی برسند که لواندوفسکی باید می برد، چه شد که این اتفاق افتاد و چه کسی را می توان مقصر دانست و در راستای بهبود شرایط چه باید کرد؟
در درجه اول پاسخ این سوالات مطمئنا متوجه مسی نیست و اینکه او در تمام این سال ها شخصا و مستقیما نقشی در مثلا رای خبرنگاران انتخاب شده داشته باشد بسیار غیر قابل باور است.
بسیاری از ابهامات مطمئنا متوجه فرانس فوتبال است. در نگاه اول و خوشبینانه، نحوه برگزاری و مدیریت این جایزه مورد سوال است؛ چرا تعداد محدودی خبرنگار؟ در حالی که می تواند بازه بسیار گسترده تری را شامل شود. نحوه انتخاب این خبرنگاران. ترجیح پراکندگی جغرافیایی که لزوما ضامن افزایش کیفیت رای نیست. اصلا چرا خبرنگار و ژورنالیست که متاثر از مسائل رسانه ای نیستند، رای دهنده باشند؟ زمان بندی های ارزیابی عملکرد و رای دهی و... مواردی که شاید نیاز باشد کارشناسان این حوزه دقیق تر نظر دهند.
اما در نگاه بدبینانه فرانس فوتبال که یک ارگان فراگیر نیست و صرفا یک نشریه است که می تواند ترجیحات خودش را در نتایج نهایی لحاظ کند، کافی است در بین رای دهندگانی که منتخب خود او هستند کسانی را داشته باشد که آرا مد نظر آنها را ثبت کنند.
مثلا رای به گزینه ای که به لحاظ جذابیت رسانه ای توجهات بیشتر و در نتیجه درآمد و قدرت بیشتری را برایشان به همراه داشته باشد.
اما فارغ از فرانس فوتبال، رسانه نقش بسیار پررنگی در جهت دهی به توجهات دارد و ما می دانیم که رسانه لزوما عادل نیست. همانطور که بالاتر هم اشاره شد، بازیکنانی مانند رونالدو و مسی که به لحاظ رسانه ای قوی تر و تاثیر گذارتر و در نتیجه درآمدزا تر هستند، دستاورد های کوچک ترشان در رسانه ها به موفقیت های چشمگیر تبدیل می شود و این خودآگاه و ناخودآگاه روی دیدگاه کسانی که باید رای دهند و تصمیم گیری کنند، تاثیر می گذارد.
اما چه باید کرد؟ مسلما اولین چیز این است که به جوایز سالیانه نظیر توپ طلا نگاه درستی داشته باشیم، این ها عناوینی نیستند که بازیکنان خودشان در زمین بدست آورده باشند بلکه دیگران به آنها اهدا کرده اند که در این میان پای سلیقه ها، برگزارکنندگان، طرفداری ها و موارد دیگر به میان می آید.
در نتیجه باید از اهمیتشان کاسته شود.
گواردیولا چند روز قبل در مصاحبه ای به خوبی به این مسئله اشاره کرد:‌« این یک نمایش است، یک تجارت خوب برای این که فوتبال را سرگرم کننده تر کنند.»
اما می توان در ساختار های فعلی نیز تغییراتی ایجاد کرد که خروجی نهایی بجای رسانه ای تر، عادلانه تر باشد. همچنین معیارها و شاخص شفاف تر و به خصوص کارشناسانه تر شوند.
اما در پایان باید اشاره کرد گاهی در استدلال ها در حق مسی هم اجحاف می شود، مثلا باید ضعف فصل گذشته بارسا را در نظر گرفت که باعث می شود درخشش مسی بیشتر جلوه کند. این حرف تا حدودی درست است البته به چند نکته هم باید اشاره کرد: فصل قبل بایرن مونیخ هم بایرن آماده فصل اول فلیک نبود و دو جام را از دست داد، ضمن اینکه مسی علاوه بر آرژانتین قدرتمند، بخشی از سال را در تیم پر ستاره پاریس و تو لیگ نسبتا آسان تر لوشامپیونه گذراند اما به علت مصدومیت و تعویض تیم و صد البته افتی که داشته نتوانست در طول یکسال، ثباتی که انتظار می رفت را داشته باشد.
ا در مجموع مستقل از اتفاقاتی که در سال 2020 افتاد و ارتباطی به امسال ندارد، لواندوفسکی بسیار برای کسب این عنوان شایسته بود.
ایرادی ندارد که بازیکنی دو سال پیاپی شایسته ترین فرد باشد.
مسی و رونالدو هر دو به شایستگی این را تجربه کرده اند.
چه اشکالی می داشت اگر مسی جایزه بهترین وینگر سال را برنده می شد و لوا توپ طلا را؟
.
.
.
ممنون از توجه شما
( نام نویسنده اصلی: football CM/// این متن با اجازه نویسنده اش همچنین با مقداری تغییر نوشته شده است.)

نظرات  

علی
+14 #1 علی 1400-09-19 15:17
ممنون بیگ لایک :63:
تو یکی از ویدیو های سایت داشتیم که گفته بود مسی بیشتر از لوا دریبل زده و نمی‌دونم خلق موقعیت کرده که کاملا این نوع انار چرندی بیش نیستن
Mia san mia munchen
+11 #2 Mia san mia munchen 1400-09-19 16:52
بسیار عالی.استفاده کردیم :67: :63:
خیلی وقت بود مقاله نداشتیم
SaeedEminem2
+4 #3 SaeedEminem2 1400-09-19 16:58
نقل قول:
فصل قبل بایرن مونیخ هم بایرن آماده فصل اول فلیک نبود و دو جام را از دست داد
چرت محض!
لوا در بازی حذفی دقیقه 75 تازه وارد زمین شد و پنالتیش رو هم گل کرد. حذف از اروپا هم دقیقا به خاطر مصدومیت و غیبت همین لوا رخ داد. بعد حالا مصدومیت و استراحت در یک بازی معمولی با تیم دسته دو رو به عنوان نکته منفی در کارنامه لوا یاد می‌کنه؟! بایرن با عملکرد عالی و بیشترین گل زده در اروپا قهرمان لیگ شده، لوا هم در 9 تا بازی پیابی گل زد، با گل‌های خیلی بیشتر از مسی آقای گل شد. در اون فصل بایرن 3 تا کاپ دیگه هم برده که ظاهرا نویسنده به نفعش نبوده ذکر کنه!
اگر مبنای فرانس فوتبال اول تا آخر هر سال عادیه، پس چرا از ماه سوم سال 2020 گفت توپ طلا نمی‌دیم؟ اون مقطع یک ماه فوتبال تعطیل بود، بعدش 8 ماه تا انتهای سال فوتبال مثل همیشه روال داشت و لوا 5 تا جام گرفت و تا انتهای سال 2020 غیر از یکی دو بازی، تیمش در تمام بازی‌ها برنده شد. اونجا چرا فرانس فوتبال رای‌گیری‌ای که از قبل هم اینترنتی بوده و با کرونا مختل نشده رو برگزار نکرد؟!
ضمنا لوا با تیمش تا یک چهارم اروپا بالا رفته، مسی در دور اول حذف شده و تازه با پنالتی‌ای که خراب کرد مقصر اصلی حذف تیمش بود! مسی بودنش باعث حذف شد و لوا نبودنش؛ اصن خود همین به تنهایی 3 تا توپ طلا می‌ارزه و امسال باید 4 تا توپ طلا به مسی می‌دادن!!!
MohammadBayerni
+13 #4 MohammadBayerni 1400-09-19 18:12
به نقل از SaeedEminem2:
چرت محض!
لوا در بازی حذفی دقیقه 75 تازه وارد زمین شد و پنالتیش رو هم گل کرد. حذف از اروپا هم دقیقا به خاطر مصدومیت و غیبت همین لوا رخ داد. بعد حالا مصدومیت و استراحت در یک بازی معمولی با تیم دسته دو رو به عنوان نکته منفی در کارنامه لوا یاد می‌کنه؟! بایرن با عملکرد عالی و بیشترین گل زده در اروپا قهرمان لیگ شده، لوا هم در 9 تا بازی پیابی گل زد، با گل‌های خیلی بیشتر از مسی آقای گل شد. در اون فصل بایرن 3 تا کاپ دیگه هم برده که ظاهرا نویسنده به نفعش نبوده ذکر کنه!
اگر مبنای فرانس فوتبال اول تا آخر هر سال عادیه، پس چرا از ماه سوم سال 2020 گفت توپ طلا نمی‌دیم؟ اون مقطع یک ماه فوتبال تعطیل بود، بعدش 8 ماه تا انتهای سال فوتبال مثل همیشه روال داشت و لوا 5 تا جام گرفت و تا انتهای سال 2020 غیر از یکی دو بازی، تیمش در تمام بازی‌ها برنده شد. اونجا چرا فرانس فوتبال رای‌گیری‌ای که از قبل هم اینترنتی بوده و با کرونا مختل نشده رو برگزار نکرد؟!
ضمنا لوا با تیمش تا یک چهارم اروپا بالا رفته، مسی در دور اول حذف شده و تازه با پنالتی‌ای که خراب کرد مقصر اصلی حذف تیمش بود! مسی بودنش باعث حذف شد و لوا نبودنش؛ اصن خود همین به تنهایی 3 تا توپ طلا می‌ارزه و امسال باید 4 تا توپ طلا به مسی می‌دادن!!!

زیاد نخواستم تغییر بدم اصل متن رو برای همین گذاشتم این قسمتشم بمونه چون واقعیت رو نشون میده.
البته منظور اینه که عملکرد ضعیف بایرنو نسبت به فصل قبلترش نشون میده. وگرنه ربطی به کیفیت لوا نداره این خط.
چون بالاترم توی پرانتز نوشته شده که نبود لوا باعث حذف بایرن جلوی پاریس شد و یکی از ارکان اصلی قدرت بایرن لوا هست.
ولی درباره سه جام، همونطور که کوپا دل ری مسی حساب نشده، سوپرجام و جام باشگاه ها هم توی جام های لوا بولد نشده( هرچند که به عنوان عملکرد خوبش توی مورد 5، فینال جام باشگاه ها و بازی سوپر جام درنظر گرفته شده) ولی به عنوان ارزشمندترین عناوین تیمی، بوندسلیگا و کوپا مقایسه شدن که متن هم طرف بوندسلیگارو گرفته از نظر ارزش.
بحث اصلی هم همین قضیه جام هست که مسی و لوا اختلاف فاحشی باهم نداشتن توی این زمینه برخلاف عملکرد فردی که لوا با اختلاف بهتر بود.
چون بهونه فرانس فوتبالم اینه که کوپایی که سه هفته زمان برد، خیلی مهمه و دیگه فراموش کردن بعد از کوپا، مسی محو بوده!! درحالی که باید ثبات داشته باشه یه بازیکن در طول سال که بهش جایزه بهترین بازیکن سال رو بدن!
درباره بازی بارسا و پاریسم، بدون تعصب نگاه کنیم، نمیشه گفت مسی بد بود اون بازی. مسی یه گل زد و بارسا رو تو بازی نگه داشت ولی وقتی پنالتی خراب کرد، عملا روحیه تیم و خودش از دست رفت و میشه گفت که "خنثی" بود توی اون بازی مسی.
ولی درباره اینکه فرانس فوتبال اگه میخواست به لوا بده، همون پارسال اینترنتی رای گیری میکرد و میداد، کاملا موافقم که همونجا ثابت کردن که این جایزه کاااااااااااملا تبلیغاتیه
MohammadBayerni
+13 #5 MohammadBayerni 1400-09-19 18:12
به نقل از هادی:
ممنون بیگ لایک :63:
تو یکی از ویدیو های سایت داشتیم که گفته بود مسی بیشتر از لوا دریبل زده و نمی‌دونم خلق موقعیت کرده که کاملا این نوع انار چرندی بیش نیستن

:8:
به نقل از Mia san mia munchen:
بسیار عالی.استفاده کردیم :67: :63:
خیلی وقت بود مقاله نداشتیم

:44:
FC Hollywood
+11 #6 FC Hollywood 1400-09-19 23:15
اصلا کسانی که به مسی رای دادن هیچ گونه دانش فوتبالی نداشتند شما فقط برین ببینین خبرنگاران که به مسی رای دادن کیا بودن یه جوری مسی شده زندگیشون که انگار ادم فکر میکنه موقع به دنیا آوردنش اول گفته مسی بعد دستو پا درآورده خوده مسی که گفته بود سال گذشته لوا حقش بوده به لوا رای نداده بوده تخمه حرومی و دو رویی میشه از حرفاش فهمید،یه توپ طلای کاملا پوشالی بهش دادن
احمدرضا
+10 #7 احمدرضا 1400-09-20 00:18
چه اشکالی می داشت اگر مسی جایزه بهترین وینگر سال را برنده می شد و لوا توپ طلا را؟


از حق ترین جملات تاریخ

تشکر از آقا محمد بابت زحمتی ک کشیدن، عالی بود.
MohammadBayerni
+11 #8 MohammadBayerni 1400-09-20 08:45
به نقل از ahmadreza:
چه اشکالی می داشت اگر مسی جایزه بهترین وینگر سال را برنده می شد و لوا توپ طلا را؟


از حق ترین جملات تاریخ

تشکر از آقا محمد بابت زحمتی ک کشیدن، عالی بود.

مخلصیم :44:
.
.
منم از علی آقا متشکرم.
کینگ لوا
+8 #9 کینگ لوا 1400-09-20 11:39
دمت گرم حاج محمد.محشر و بیست و درجه یک .گل کاشتی :67:
اینم بگم بازم میگم صد ها بار هم میگم که هرگز این توپ طلا حق مسی نبود و استدلال هاشون کاملا غلط بود.محمد جان هم تو مقاله اش گفته
MohammadBayerni
+9 #10 MohammadBayerni 1400-09-20 12:22
به نقل از کینگ لوا:
دمت گرم حاج محمد.محشر و بیست و درجه یک .گل کاشتی :67:
اینم بگم بازم میگم صد ها بار هم میگم که هرگز این توپ طلا حق مسی نبود و استدلال هاشون کاملا غلط بود.محمد جان هم تو مقاله اش گفته

چاکرییییییم :8:
حسین بایرنی
+6 #11 حسین بایرنی 1400-09-20 15:09
عالی بود.لذت بردم
MohammadBayerni
+8 #12 MohammadBayerni 1400-09-20 15:12
به نقل از حسین بایرنی:
عالی بود.لذت بردم

:44: :44:


ارسال دیدگاه تنها برای کاربران مجاز است! 

برای عضویت در سایت کلیک کنید!

نظرسنجی

کدام مربی را مناسب بایرن می دانید؟

نتیجه دیدار اخیر آلمان

26-03-2024 23:15 - دوستانه 2024
آلمان 2 : 1 هلند

نتیجه دیدار قبلی بایرن

27-04-2024 00:00 - هفته سی و یکم
بایرن مونیخ 2 : 1 فرانکفورت

ورود اعضا

جدول بوندسلیگا در فصل 2023/24

تیم
بازی برد باخت امتیاز
1
بایر لورکوزن
بایر لورکوزن 31 25 0 81
2
بایرن مونیخ
بایرن مونیخ 31 22 6 69
3
اشتوتگارت
اشتوتگارت 31 20 7 64
4
لایپزیک
لایپزیک 31 19 7 62
5
دورتموند
دورتموند 31 16 6 57
6
فرانکفورت
فرانکفورت 31 11 8 45
7
فرایبورگ
فرایبورگ 31 11 13 40

بایرن در فصل 2023-24

کاربران آنلاین

هیچ

آمار سایت

کاربران
1276
مطالب
11027
  • ما 462 مهمان و 0 عضو آنلاین داریم

بازدید کنندگان

30387242

درباره سایت

کانون رسمی هواداران بایرن مونیخ در تاریخ 20 شهریور 1392 با هدف ایجاد فضایی پر نشاط و صمیمی برای گرد هم آوردن تمامی دوستداران و هواداران باشگاه بایرن مونیخ و فوتبال آلمان تاسیس شد. از این کانون رسمی با نام اختصاری “اف سی باواریا” یاد می‌شود.
با مدیریت و سردبیری سید علی قره‌زاده